A vers ellenforradalma

MEGJELENT: 2014. november 24., hétfő | SZERZŐ: László. T. András

A versírás és a versfordítás módszertanáról szóló könyv jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában, a hiánypótló kötet szerzője, Horváth Viktor úgy nyilatkozott, hogy A vers ellenforradalma című könyv „az irodalmi oktatás módszerének megújítására törekvő kiáltvány és módszertankönyv is egyben".

Verselésmódszertan
Az író 2003 óta tanít a Pécsi Tudományegyetemen versstruktúra-elméletet, középkori és koraújkori formatörténetet. Korábban több évig volt a pécsi Gandhi Gimnázium tanára. Angol, német és spanyol nyelvből fordít, a próza mellett verseket is ír. A Török tükör című regényéért 2012-ben elnyerte az Európai Unió Irodalmi Díját. Jelenleg egy Zsolnay család életéről szóló regényen dolgozik.
A most megjelent A vers ellenforradalma című kötettel kapcsolatban a szerző az MTI-nek elmondta: a csaknem 150 oldalas könyv azt a módszertant kezdi kiépíteni, amellyel a diákok az antik időmértékes, a magyar ütemhangsúlyos, valamint a rímes-időmértékes versrendszer használatát tudják megtanulni.

Szentség helyett szaktudás
Horváth Viktor hangsúlyozta: míg más művészeti tantárgyaknál a gyakorlati oktatás része az iskolarendszernek, addig az irodalomórán sem a próza-, sem a versírást nem tanítják, pedig ez a készség is elsajátítható.
„A rajzórán a gyerekek rajzolhatnak, az énekórán énekelhetnek, a balettintézetben pedig balettozhatnak" - hívta fel a figyelmet a szerző, hozzátéve, hogy az irodalomoktatásban a versírás módszertani hagyománya a 19. század első felében szűnt meg. A romantika korában ugyanis szentként kezdtek tekinteni az írásra, míg előtte ez a művészeti ág is szaktudást jelentett.
Horváth Viktor szerint az irodalomban a sznobizmus sokkal nagyobb súllyal van jelen, mint más művészeteknél. Az egyetemi oktatás során pedig nem az interpretációra, hanem főként a szövegértésre és az értelmezésre helyezik a hangsúlyt.
Elmondta: A vers ellenforradalma egyetemistáknak és tanároknak szóló könyv, amelyben a kor nyelvezetén teszi tisztába az alapfogalmakat. Hasznos lehet azoknak is, akik írók vagy költők szeretnének lenni – tette hozzá. „De azon embereknek is, akik zeneóra mellett írásra íratnák be gyerekeiket, egyszerűen csak azért, hogy harmonikusabb ember váljon belőlük vagy, hogy jobb legyen az életminőségük" – jegyezte meg.

Alkotáselvű oktatás
A könyv célja, hogy újra felépítse az írásoktatás megszakadt módszertani tradícióját. A könyvben szereplő struktúrák az elemi alapoktól, a szótagok szintjéről indulnak ki, majd épülnek fel a bonyolultabb sorok és strófaszerkezetek. „A legelemibb kis panelből bármelyik tanár fel tudja építeni a komplexebb formákat" – hangsúlyozta Horváth Viktor.
Mint elmondta, a könyvben szereplő, egymásra épülő feladatsorok megoldása sem tehetséget kíván, hanem szakmai tudást ad.
Kitért arra is, hogy a tananyagot úgy kéne ki kialakítani, „hogy az struktúra-és alkotáselvű legyen."
„Nem lehet elvárni egy tizenöt éves gyerektől, hogy érdekelje őt egy ezer éve meghalt író vagy költő szerzeménye. De ha mutatunk neki egy, a szerzőre jellemző mintázatot, és abban ő megírhat valamit saját életéről, akkor közelebb fog kerülni az antik alkotókhoz" – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ha az ismeretet saját élményéhez köti a gyerek, akkor könnyebben fogja elolvasni például Homérosz Iliászát.




Címkefelhő
Megosztás

Egypercesek

Clintonné krimit ír

Clintonné krimit ír

Manapság mindenki mást csinál

Az év novellái

Negyven magyarországi és határon túli folyóiratból válogatták össze a most megjelent reprezentatív irodalmi gyűjteményeket

Uz Bence a vásznon

Nyirő József Uz Bence című regényének részletéből készülő kisjátékfilm forgatása kezdődött Székelyföldön

Csúcsra jár a MEK

Az előző évihez képest 30 százalékkal emelkedett a nemzeti könyvtár által üzemeltetett online felület olvasottsága

Cserepont szolgáltatást indított az FSZEK!

Még ha nem is vagyunk kint a vízből, de örömhír, hogy újra lehet könyveket kölcsönözni, hála a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár eszes megoldásának